Referenssejämme
Autamme asiakkaitamme asiakaslähtöisessä liiketoiminnan kehittämisessä hyödyntämällä tarpeeseen parhaiten sopivia menetelmiä. Palvelumme ovat räätälöitävissä liiketoiminnan tarpeisiin toimialasta riippumatta.
Case: Orion Oyj – Käyttäjäymmärrys verkkopalvelun asiakaslähtöisen kehittämisen tukena
Orion on kansainvälisesti toimiva suomalainen lääkeyhtiö, joka halusi syventää ymmärrystä Aesculapius.fi-palvelunsa käyttäjäkokemuksesta. Palvelu on suunnattu erityisesti lääkäreille ja lääketieteen opiskelijoille, ja kvantitatiivisen kyselytutkimuksen avulla keräsimme arvokasta tietoa näiden käyttäjäryhmien tarpeista ja odotuksista. Yhteistyön myötä tunnistimme konkreettisia kehitysehdotuksia, jotka auttavat luomaan parempaa käyttäjäkokemusta ja tukevat palvelun asiakaslähtöistä kehittämistä pitkällä aikavälillä.
Case: Seligson & Co – Asiakaspito ja kasvutekijät
Seligson & Co Rahastoyhtiö on osa LähiTapiola-ryhmää. Hyvämaineisella Seligson & Co:lla on uskollinen asiakaskunta, joka arvostaa yritystä sen osaamisen, näkemyksellisyyden ja toimintatapojen vuoksi. Projektissa tavoitteena oli ymmärtää, millaisia asioita asiakkaat Seligson & Co -brändissä erityisesti arvostavat ja miten näitä vahvuuksia voidaan hyödyntää osana LähiTapiolan sijoittamisen palvelujen kasvua.
Case: Coronaria – Asiakasymmärryksestä tukea palveluiden ja markkinoinnin kehitykseen
Kuntoutuspalveluita tarjoava Coronaria halusi syvällisempää ymmärrystä asiakkaistaan palveluiden ja markkinointiviestinnän kehittämiseksi. Keskeisenä tavoitteena oli syventää ymmärrystä kuntoutuspalveluiden asiakaspolusta ja päätöksenteosta sekä toisaalta asiakastyytyväisyyteen eniten vaikuttavista asiakaskokemuksen tekijöistä. Yhteistyömme kautta Coronaria sai syväluotaavan asiakasymmärryksen lisäksi myös konkreettisia työkaluja sekä palvelukehityksen että markkinoinnin tueksi.
Case: Nestlé Purina Petcare – Kategoriaymmärrystä yhteistyössä kumppanien kanssa
Nestlé Purina Petcare oli tunnistanut tarpeen luoda lisää ymmärrystä koiran- ja kissanruokamarkkinasta ja kuluttajien päätöksenteosta lemmikkiruoan ostamiseen liittyen. Tekemässämme tutkimuskokonaisuudessa perehdyttiin näihin teemoihin kategoriatutkimuksen keinoin.
Case: Halti – Markkina- ja kuluttajaymmärrystä brändiuudistuksen tueksi
Halti on Suomen suosituin ulkoiluvaate ja -varustebrändi, joka hakee merkittävää kasvua kansainvälisiltä markkinoilta. Pääsimme tekemään brändiuudistuksen pohjaksi kuluttajatutkimusta kolmella eri markkinalla yhdessä Haltin kanssa, ymmärtääksemme kunkin markkinan nykytilaa, Haltin ja kilpailevien brändien markkina-asemia ja niihin liitettyjä mielikuvia sekä tunnistaaksemme Haltin tulevan kasvun kannalta kaikkein kiinnostavimmat kuluttajasegmentit.
Case: Fennia – asiakkaiden kokema arvo ja asiakaspito
Vahinkovakuuttamiseen erikoistunut Fennia haluaa tuottaa asiakkailleen mahdollisimman paljon arvoa. Arvon luomisen tueksi Fenniassa tehdään paljon asiakasymmärrykseen liittyvää työtä, niin palveluiden kuin koko asiakaskokemuksen kehittämiseksi. Yhteistyömme tavoitteena oli syventää ymmärrystä asiakasarvon muodostumisesta, asiakaskokemuksen rinnalla erityisesti asiakkuuksien pysyvyyteen vaikuttavien tekijöiden kautta. Työ kytkeytyi hankkeeseen, jossa uudistettiin asiakkuudesta palkitsemista kokonaisuudessaan.
Case: Novita – hinnoittelututkimus
Pohjoismaiden suurin käsityölankojen valmistaja Novita halusi uudistaa hinnoittelustrategiaansa. Conjoint-analyysiin perustuva lähestymistapamme tuotti syvällistä ymmärrystä kuluttajakysynnän dynamiikasta omien ja kilpailevien tuotteiden hinnoittelu ja erilaiset tuoteominaisuudet huomioiden. Yhteistyö tuotti tiedon ohella myös konkreettisia työkaluja hinnoittelun optimointiin.
Case: Cutrin – B2B myynnin kehittäminen
Kampaamoalan ammattilaiset ovat Cutrinille erittäin tärkeä kohderyhmä ja olemme yhdessä Cutrin -tiimin kanssa luoneet ymmärrystä ammattilaisten tarpeista ja odotuksista jo pidempään Cutrin Idealabra –nimisen vuorovaikutus- ja yhteiskehittämisalustan puitteissa. Tässä hankkeessa keskityttiin nimenomaan hiusväreihin ja tunnistettiin kehitysmahdollisuuksia erinomaisin tuloksin!
Case: Nelonen Media – Suuri viihdetutkimus
Nelonen Medialla haluttiin selvittää tv-viihteen positiivisia vaikutuksia suomalaisten elämään – minkälaisia tunteita ja hyötyjä sen koetaan tuottavan, kenelle ja missä määrin? Suuren Viihdetutkimuksen tulokset piirtävät tunteita herättävää kuvaa viihteen merkityksestä suomalaisten arjessa.
Case: Kiilto – B2B digipalveluiden asiakastarpeet
Kiilto halusi uudistaa B2B digipalvelunsa asiakaslähtöisiksi käyttötilanteisiin ja tarpeisiin pohjautuen. nSight toteutti yhdessä Kiillon rakentamisen, teollisuuden ja ammattihygienian liiketoimintojen kanssa hankkeen, jossa: 1) luotiin monipuolinen tilannekuva (as-is) kaikista saatavilla olevista lähteistä, ml verkkometriikka, hakukonemarkkinointi, kilpailutilanne ja tehdyt b2b-asiakastutkimukset, 2) haastateltiin valikoimaa Kiillon kotimaisia ja ulkomaisia asiakkaita, 3) kiteytettiin tämä yhteneväiseksi kehityskartaksi (to-be).
Case: Hyvä Apaja – Kuluttajakäyttäytyminen päätöksenteon taustalla
Hyvä Apaja brändillä kalatuotteita markkinoiva PNM-Chipsters Oy oli tunnistanut tarpeen paremmalle kuluttajaymmärrykselle hyviä kasvumahdollisuuksia tarjoavassa kategoriassa. Yhteistyömme tavoitteena oli luoda lisää ymmärrystä markkinasta, kuluttajakäyttäytymisestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä sekä Hyvä Apaja-tuotemerkin ja kilpailijoiden asemasta kuluttajien mielissä ja ostokoreissa.
Case: Niemi – työntekijäkokemuksen ja työnantajamielikuvan kehittäminen
Muutto- ja logistiikka-alan palveluyritys Niemi halusi kehittää toimintaansa ja kaipasi lisää ymmärrystä työnantajabrändistään – sekä talon sisällä työntekijäkokemuksen muodossa että ulkopuolella työnantajamielikuvana potentiaalisten tulevien työntekijöiden keskuudessa.
Case: Futurice Family – Kasvuhypoteesien validointi
Futurice Family on ryhmä itsenäisiä yrityksiä, joilla on vahva yhteinen arvopohja ja yhteinen tavoite auttaa asiakkaitaan onnistumaan digitalisoituvassa maailmassa. Futurice Familyssa oli strategiatyön yhteydessä tunnistettu tiettyjä yritysten väliseen, aiempaa tiiviimpään yhteistyöhön liittyviä kasvumahdollisuuksia, erityisesti palveluiden kaupallistamisen saralla. Asiakaslähtöisyyden ja yhdessä tekemisen ollessa yksi yritysten keskeisistä yhteisistä arvoista, oli luontevaa osallistaa asiakkaat myös tähän keskusteluun.
Case: Keskisen kello – Kuluttajaymmärrystä kasvun tueksi
Keskisen Kello on kivijalkakaupasta Suomen suurimmaksi kellojen ja korujen verkkokaupaksi ponnistanut yritys, joka on tullut tunnetuksi erityisesti laajasta urheilu- ja älykellojen valikoimastaan. Olemme tehneet yhteistyötä Keskisen Kellon tiimin kanssa kuluttajaymmärryksen saralla sekä kellojen että korujen verkko-ostamiseen liittyen.
Case: Storytel – Tutkittua tietoa viestinnän tueksi
Aänikirjojen kuuntelu on lisääntynyt valtavasti viime vuosina ja Storytel halusi selvittää tarkemmin suomalaisten äänikirjakuuntelijoiden kuuntelutottumuksia ja –mieltymyksiä. Tekemässämme tutkimuksessa perehdyttiin äänikirjoja säännöllisesti kuuntelevien suomalaisten kuuntelemista koskeviin kokemuksiin ja siihen mikä heille on hyvän kuuntelukokemuksen kannalta tärkeää.
Case: Orkla Care Finland – Kategorian kehittäminen tutkimuksen tuella
Orkla Care organisaation kuuluva, Black Horse, Norlyn, Pierre Robert ja Finnwear -brändejä markkinoiva Pierre Robert Oy on luonut systemaattisesti lisää ymmärrystä kuluttajista rakentaakseen entistä vahvempaa asemaa vähittäiskaupan kumppanina ja kategorian kehittäjänä. Olemmekin päässeet yhdessä Pierre Robertin tiimin kanssa syventymään suomalaisten pukeutumiseen ja siihen liittyvään ostokäyttäytymiseen useiden kategorioiden näkökulmasta.
Case: Seure – Kuinka saada enemmän irti tiedosta
Kaupunkien ja hyvinvointialueiden omistama ja omistajilleen henkilöstöpalveluita tarjoava Seure on pitkään nojannut toiminnassaan tiedolla johtamiseen sekä liiketoimintadatan että erilaisten tutkimuksen kautta. Samaan aikaan oli kuitenkin tunnistettu selkeä mahdollisuus tiedon entistä tehokkaampaan hyötykäyttöön. Tunnistetut kehityskohdat ovat useimmille organisaatioille tuttuja, esimerkiksi tiedon löydettävyys, sisäinen tiedonjako, kerätyn tiedon hyödynnettävyys ja hyödyntämisen tavat. Näistä lähtökohdista käynnistimme yhdessä tutkimustoiminnan kehitysprojektin.
Case: Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry – Messuasioinnin ytimessä
Koronapandemia oli messualalle valtava haaste. Tapahtumia ei pandemian pahimmassa vaiheessa voitu järjestää lainkaan, eivätkä ihmiset olleet syksyllä 2022 vieläkään täysimääräisesti palanneet messuille. Voidakseen tukea jäseniään omassa liiketoiminnassaan, Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry kaipasi syvällistä ja validoitua ymmärrystä tästä sinällään kansainvälisestä ilmiöstä. Tavoitteena oli sekä ymmärtää ilmiön syitä että tunnistaa keinoja tilanteen kohentamiseksi niin kuluttaja- kuin ammattilaismessujen näkökulmasta.
Case: Kiilto – Hintajousto kodinpuhdistuskategoriassa
Kiilto on suomalainen perheyritys, joka tuottaa kemianteollisuuden ratkaisuja neljällä eri liiketoiminta-alueella. Kiilto on markkinajohtaja etenkin kuluttajille suunnatuissa kodin puhdistustuotteissa. Vastatakseen tuotevalikoimallaan entistäkin paremmin kuluttajien muuttuviin tarpeisiin, Kiilto halusi syventää ymmärrystään kuluttajien käyttäytymisestä puhdistuskategoriassa. Tavoitteena oli ymmärtää etenkin kuluttajien ostopäätöksiä ohjaavia tekijöitä, asiointikokemusta ja navigointia myymälähyllyllä sekä kuluttajien hintaherkkyyttä kategoriassa.
Case: Mondelez – Tutkimusta kasvustrategian tueksi
Maailman suurin suklaavalmistaja Mondelez oli tehnyt kansainvälisesti uuden strategisen linjauksen nostaen maaorganisaatiot aiempaa keskeisempään rooliin. Tavoitteena oli vahvistaa paikallisen markkina- ja kuluttajaymmärryksen merkitystä ja tunnistaa kuluttajalähtöiset prioriteetit portfolion kehittämiselle, myynnille sekä markkinoinnille. Suomen organisaation ryhtyessä rakentamaan uutta kasvustrategiaa, tunnistettiin tarve vahvistaa ymmärrystä suomalaisista suklaan kuluttajista ja heidän tarpeistaan.
Case: Metsä Tissue – Serlan portfoliokehitys
Serla on yksi Pohjoismaiden tärkeimmistä pehmopaperibrändeistä. Tehdäkseen sen portfolioon ja kehittämiseen liittyviä päätöksiä, Metsä Tissue halusi kuulla käyttäjien kokemuksia ja toiveita kategoriaan ja tuotteisiin liittyen sekä Suomessa että Ruotsissa. Ymmärrystä luotiin tuotteiden konkreettisen vertailun mahdollistavan kotikäyttötestin muodossa.
Case: Valio – Kasvipohjaisten lihankorvikkeiden kategoriakäyttö
Kasvipohjaisten lihankorviketuotteiden kysyntä on kasvanut hurjaa vauhtia viime vuosina. Tarjotakseen yhä parempia ratkaisuja kuluttajien muuttuviin ruokailutottumuksiin, Valio halusi syventää ymmärrystään kasvipohjaisten lihankorvikkeiden kategoriakäytöstä sekä niihin liittyvistä tarpeista ja toiveista sekä kuluttajien että ammattikeittiöiden näkökulmat.