Orkla Care Finland – Kategorian kehittäminen tutkimuksen tuella
Olemme saaneet syvällistä ymmärrystä suomalaisten pukeutumiseen liittyen eri kohderyhmistä. Tieto on auttanut meitä monin eri tavoin sekä tuotekehityksessä että markkinointiviestinnässä. Olemme saaneet nSightilta myös tukea datan analysointiin ja johtopäätösten tekemiseen.
Elina Standertskjöld-Nordenstam, Marketing Director for Pierre Robert Oy at Orkla Care Finland
Orkla Care Finlandin muodostavat Orkla Care Oy ja Pierre Robert Oy, joista jälkimmäisen tuotemerkkeihin kuuluvat tunnettuihin tekstiilibrändeihin lukeutuvat Black Horse, Norlyn, Pierre Robert ja Finnwear. Black Horse on vuonna 1975 perustettu miesten alusvaatebrändi, josta on vuosien aikana kasvanut yksi Suomen suosituimmista vaatemerkeistä. Norlyn puolestaan on valmistanut suomalaisten suosikkisukkahousuja jo yli 50 vuotta. Finnwear-brändin valikoima koostuu koko perheen uima-asuista. Kaikkien näiden tuotemerkkien vahvuuksiin kuuluvat laadukkuus ja mukavuus.
Rakentaakseen entistä vahvempaa asemaa vähittäiskaupan kumppanina ja kategorian kehittäjänä sekä jatkaakseen näiden brändien kehittämistä Pierre Robertin tiimi on hakenut lisäymmärrystä kategorioista kuluttajatutkimuksen avulla. Olemme viime vuosien aikana päässeet yhdessä Pierre Robertin tiimin kanssa syventymään suomalaisten pukeutumiseen liittyvään ostokäyttäytymiseen.
Toteuttamissamme kvantitatiivisissa kategoriatutkimuksissa fokus on ollut selkeän kokonaiskuvan muodostamisessa. Olemme perehtyneet kategorioiden käyttöön ja ostoon, peilanneet syntynyttä ymmärrystä aikaisempaan tietoon sekä tunnistaneet kategoriassa tapahtuneita muutoksia. Tutkimusten avulla on syntynyt myös hyvä ymmärrys kategorioiden tärkeimmistä tuoteominaisuuksista sekä myyntiargumenteista. Nämä ovat edesauttaneet tuotelanseerausten onnistumista, kategorian kehittämistä sekä antaneet syötettä markkinointiviestinnän suunnitteluun. Tutkimus on tuonut niin ikään näkyviksi tärkeimmät kehityskohdat tuoteportfolioiden näkökulmasta sekä laajenemisen ja erilaistumisen mahdollisuudet. Kategorian käytön ja ostamisen kautta on pystytty myös tunnistamaan kategoriasta ja brändeistä kiinnostuneimmat kuluttajat sekä eroja eri kohderyhmien välillä. Näitä on voitu hyödyntää suoraan tuotteiden suunnittelussa sekä markkinointitoimenpiteissä.