Novita – hinnoittelututkimus

nSightin lähestymistapa oli asiantunteva ja luotettava, sekä menetelmien, osaamisen että aikataulujen suhteen. Tutkimuksesta saimme paljon arvokasta tietoa hinnoittelustrategiaamme ja päätöksentekoon. nSightin tiimi todella paneutui toimialaamme ja konkretisoi tutkimuksen johtopäätökset ja suositukset selkeiksi seuraaviksi askeleiksi. Yhteistyö oli joustavaa, ystävällistä ja super mielenkiintoista. Kiitos!

Camilla Granberg, Chief sales officer, Novita Oy

Novita Oy on vuonna 1928 perustettu perheyritys ja Pohjoismaiden suurin käsityölankojen valmistaja. Novitan kehräämössä tehdään noin 10 miljoonaa lankakerää vuodessa ja Suomen ollessa päämarkkina, myydään tuotteita myös useassa muussakin maassa. Yksi suomalaisten suursuosikeista on Novitan 7 Veljestä-lanka. Villasekoitelanka on ihanteellinen villasukkien neulomiseen, sillä se on kulutusta kestävää ja konepestävää. Myyntitilastojen kärjessä vuodesta toiseen pysyviä 7 Veljestä tuotteita myydään jopa 30 eri värissä ja värivalikoimaa uudistetaan säännöllisesti.

Novita oli uudistamassa 7 Veljestä tuotteita nostamalla niiden villapitoisuutta. Uudistuksen yhteydessä haluttiin selvittää miten kuluttajat lankojen villapitoisuutta ja muita ominaisuuksia arvostavat, eli kuinka paljon eri ominaisuuksista ollaan valmiita maksamaan. Toteutimme kuluttajatutkimuksen, johon rekrytoitiin vastaajia sekä huippusuositusta Voihan villasukka! -ryhmästä Facebookista että kuluttajapaneelista. Näin saimme kattavan otoksen eri kaupparyhmissä asioivia, villasukkia neulovia suomalaisia. Dataa analysoitiin choice based conjoint -menetelmää hyödyntäen.  Conjoint -analyysi on luotettavin tapa hinnan ja kuluttajakysynnän välisen suhteen tutkimiseen. Se mahdollistaa mm. kysynnän hintajouston ja kuluttajien hintaherkkyyden määrittelyn, eri tuoteominaisuuksien arvon tunnistamisen sekä tuoton maksimoivan hintapisteen tunnistamisen. Lisäksi analyysistä syntyy hyvä kuva eri tuotteiden keskinäisestä kannibalisaatiosta eri hintapisteissä. Rakensimme analyysin pohjalta myös markkinasimulaattorin ketjukohtaisten myyntivolyymien ja tuottojen ennustamiseksi eri hintapisteissä. Koska villalangoissa kilpailevat tuotteet ovat lähinnä kaupan omia merkkejä, tehtiin sekä tutkimus että analyysit ketjukohtaisesti, jotta tutkimusasetelma vastaisi todellista valintatilannetta mahdollisimman hyvin.

Tutkimus tuotti Novitalle erittäin syvällistä ymmärrystä 7 Veljestä lankojen kysynnän dynamiikasta omien ja kilpailevien tuotteiden hinnoittelu ja erilaiset tuoteominaisuudet huomioiden. Oman hinnoittelustrategian uudistamisen ohella tieto on erittäin arvokasta myös keskusteluissa kaupan kanssa.