Nestlé Purina Petcare – Kategoriaymmärrystä yhteistyössä kumppanien kanssa

Yhteistyö nSightin kanssa sujui mukavasti ja mutkattomasti. nSight ymmärsi tarpeitamme hyvin ja tutkimusprojekti eteni sujuvasti tutkimuksen suunnittelusta tulosten ja johtopäätösten esittelyyn. Tutkimuksesta oli meille konkreettista hyötyä toimintamme strategisessa suunnittelussa, ja saimme siitä tärkeää faktapohjoista tietoa kuluttajakäyttäytymisestä sekä lemmikkiruokamarkkinan trendeistä päätöksenteon tueksi. nSight toteutti tutkimuskokonaisuuden erittäin ammattitaitoisesti ja yhteistyö oli vaivatonta; oli ilo työskennellä nSightin ammattitaitoisen tiimin kanssa!

Asta Hinds, Nordic Grocery Channel Manager, Purina

Nestlé Purina Petcare on osa Suomen Nestlé-organisaatiota. Suomen Nestlé on puolestaan osa kansainvälistä ja yli 150 vuotta sitten perustettua Nestlé- konsernia. Purina Petcarella on tunnettuja tuotemerkkejä sekä koirien että kissojen ruokintaan, kuten Latz, Gourmet, Purina One, Purina ProPlan, Friskies, Adventuros ja Dentalife.

Yhteistyömme tavoitteena oli luoda lisää ymmärrystä koiran- ja kissanruokamarkkinasta ja kuluttajien päätöksenteosta lemmikkiruokaa ostaessa, ymmärtää keskeisiä eroja eri ostokanaviin liittyvissä odotuksissa, tarpeissa ja käyttäytymisessä sekä tunnistaa keskeisimmät valintakriteerit ja odotukset koiran- ja kissanruokaan liittyen.

Näiden asioiden selvittämiseksi toteutimme kaksi kvantitatiivista kyselytutkimusta, toisen koiranomistajille ja toisen kissanomistajille. Tutkimuksen suunnittelussa hyödynnettiin olemassa olevaa ymmärrystä näistä kohderyhmistä ja heidän käyttäytymisestään. Analyysissä keskityttiin kaikkien vastaajien lisäksi tarkastelemaan tuloksia eri taustaryhmissä. Tulosten analyysissä hyödynnettiin myös erotteluanalyysiä, jonka avulla pystyttiin tunnistamaan eri tarkasteluryhmiä eniten erottavat tekijät. Analyysissä vertailtiin esimerkiksi lemmikkiruoan suhteen päivittäistavarakauppoja ja lemmikkitarvikeliikkeitä suosivia kuluttajia ja näiden ryhmien keskeisimpiä eroja.

Tutkimuskokonaisuuden tavoitteena oli luoda lisää ymmärrystä Suomen lemmikkiruokamarkkinasta, jota Nestlé Purina Petcare pystyy hyödyntämään sekä omassa toiminnassaan, että niin ikään tuottamaan tietoa kategoriasta kumppaneilleen.