Seligson & Co – Asiakaspito ja kasvutekijät
Seligson & Co:n asiakaslähtöinen tutkimus on ollut arvokas työkalu ymmärtääksemme brändiin liitettäviä arvostuksia ja odotuksia. Laadullisen tutkimuksen sekä tilastollisen mallintamisen yhdistelmä on antanut meille selkeän kuvan asiakastyytyväisyyden ja uskollisuuden taustalla vaikuttavista tekijöistä. Tämä tieto auttaa meitä kehittämään palveluitamme ja vahvistamaan säästämisen ja sijoittamisen brändejämme tukien näin kestävää kasvua.
Juho-Ville Matveinen, Head of Customer Insights & Research, LähiTapiola-ryhmä
Tavoitteenamme on tuotta asiakkaillemme mahdollisimman hyvää palvelua ja tehokkaita työkaluja sijoittamiseen. Yhdessä toteutettu tutkimus vahvisti ymmärrystämme näistä asiakkaillemme tärkeistä sijoittamisen ja palvelun osa-alueista, ja sen ansiosta olemme jatkossa yhä valmiimpia palvelemaan asiakkaitamme.
Aleksi Härmä, toimitusjohtaja, Seligson & Co
Seligson & Co Rahastoyhtiö on vuonna 1997 perustettu rahastoyhtiö, joka on ollut jo varhain mukana tuomassa markkinaohjautuvaa sijoittamista Suomeen indeksirahastojen muodossa. Nykyään Seligson & Co Rahastoyhtiö on LähiTapiola Varainhoidon omistama. Hyvämaineisella Seligson & Co:lla on uskollinen asiakaskunta, joka arvostaa yritystä sen osaamisen, avoimuuden ja toimintatapojen vuoksi. Toiminta on läpinäkyvää ja siinä tavoitellaan mahdollisimman hyvää pitkän aikavälin sijoitustuottoa asiakkaille välttäen tarpeettomia kustannuksia.
Projektissa tavoitteena oli ymmärtää, millaisia asioita asiakkaat Seligson & Co -brändissä erityisesti arvostavat ja miten näitä vahvuuksia voidaan hyödyntää osana LähiTapiolan sijoittamisen palvelujen kasvua.
Yhdessä LähiTapiolan ja Seligson & Co:n kanssa toteutimme kaksivaiheisen tutkimuskokonaisuuden, jossa hyödynsimme sekä laadullista että määrällistä tutkimustapaa. Aloitimme työn laadullisella osiolla, jossa haastattelimme Seligson & Co:n asiakkaita henkilökohtaisesti. Haastatteluiden ja olemassa olevan tiedon pohjalta muotoilimme kyselytutkimuksen, joka toteutettiin Seligson & Co:n asiakaskantaan. Keskeinen osa määrällisen tutkimuksen analyysia oli rakenneyhtälömallinnus, jonka avulla tunnistimme tekijät, jotka vaikuttavat eniten Seligson & Co:n asiakkaiden asiakastyytyväisyyteen ja asiakasuskollisuuteen.
Tutkimuskokonaisuus tuotti selkeän kuvan Seligson & Co:n vahvuuksista ja erityispiirteistä sekä asiakaspitoon vaikuttavista tekijöistä. Näiden avulla LähiTapiola ja Seligson & Co voivat tunnistaa kasvua ohjaavia – brändillisesti kestäviä – tekijöitä ja linjata kasvua tukevat konkreettiset toimenpiteet.