Keskisen kello – Kuluttajaymmärrystä kasvun tueksi

Yhteistyö nSightin kanssa on ollut todella vaivatonta ja he toteuttivat molemmat tutkimusprojektimme rautaisella ammattitaidolla alusta loppuun ja toivat pöytään selkeitä, hyvin pureskeltuja näkemyksiä kasvumahdollisuuksista. Sekä strategisten valintojen tekeminen että konkreettisten toimenpiteiden tunnistaminen on ollut yhteistyön pohjalta helppoa!

Jari Keskinen, toimitusjohtaja, Keskisen Kello

Keskisen Kello on kivijalkakaupasta Suomen suurimmaksi kellojen ja korujen verkkokaupaksi ponnistanut yritys, joka on tullut tunnetuksi erityisesti laajasta urheilu- ja älykellojen valikoimastaan. Olemme tehneet yhteistyötä Keskisen Kellon tiimin kanssa kuluttajaymmärryksen saralla sekä kellojen että korujen verkko-ostamiseen liittyen.

Yhteistyömme tavoitteena molemmissa kategorioissa on ollut luoda yhtäältä lisää ymmärrystä suomalaisista kyseisten tuotteiden ostajina ja toisaalta tunnistaa Keskisen Kellon näkökulmasta kiinnostavia kohderyhmiä ja siten myös keinoja palvella näitä entistä paremmin. Käytännössä molemmissa tutkimuksissa toteutettiin ensin ryhmäkeskustelu, jonka tavoitteena oli tunnistaa kuluttajille tärkeitä näkökulmia ja siten varmistaa laadukas tutkimussuunnittelu. Tämän jälkeen ymmärrystä syvennettiin laajalla, väestöä edustavalla kyselytutkimuksella

Kellojen verkko-ostajina suomalaiset ovat jo verrattain rutinoituneita, mutta koruista vasta joka viiden ostetaan tällä hetkellä verkkokaupoista – kasvupotentiaalia siis löytyy. Korututkimuksessa tunnistettiinkin verkko-ostamisen kasvattamisen kannalta Keskisen Kellolle kaikkein kiinnostavin kohderyhmä sekä selkeitä keinoja, joilla heidän oston esteitään voidaan madaltaa ja verkko-ostamista aktivoida. Osa tunnistetuista kehitysmahdollisuuksista liittyy suoraan verkkokaupan toiminnallisuuksiin ja esimerkiksi hakukriteereihin, joilla valikoimaa halutaan rajata, toiset puolestaan Keskisen Kellon tunnettuuteen ostopaikkana ja mielikuviin, joita brändissä tulisi vahvistaa.

Yhdessä luotu ymmärrys toi Keskisen Kellon tiimille selkeitä suuntaviivoja sekä verkkokaupan toiminnallisuuksien, valikoiman että markkinoinnin kehittämiseen ja auttoi priorisoimaan kehityshankkeet niiden asiakkaille tuoman arvon ja siten liiketoiminnallisen merkityksen näkökulmasta.