Orion Oyj – Käyttäjäymmärrys verkkopalvelun asiakaslähtöisen kehittämisen tukena

Yhteistyö nSightin kanssa oli hyvin mukavaa ja antoisaa. He ovat asiakastutkimuksen asiantuntijoita ja tämä heijastuu vahvasti heidän työskentelytavassaan. Toimintaamme käytiin läpi yhteisessä tilaisuudessa keskustelemalla, mikä auttoi heitä poimimaan oleelliset asiat ja saamaan kattavan kuvan nykytilanteesta. Tutkimuksen suunnittelussa heidän ammattitaitonsa näkyi myös siinä, että he osasivat rajata tutkimusta niin, että lopputulos oli selkeä ja kattava. Projektin johto toimi kiitettävästi läpi tutkimuksen kaikki vaiheet.

Peter Lindström, Marketing Director, Orion Pharma

Orion on suomalainen yli satavuotias lääkeyhtiö, joka toimii maailmanlaajuisesti. Se kehittää, valmistaa ja markkinoi sekä lääkkeitä että niiden vaikuttavia aineita. Orionin kehittämiä alkuperäislääkkeitä käytetään muun muassa syöpien, neurologisten sairauksien sekä hengityselinsairauksien hoidossa. Orion tarjoaa myös monipuolisia palveluita terveydenhuollon ammattilaisille. Yksi näistä palveluista on lääkäreille ja lääketieteen opiskelijoille suunnattu verkkopalvelu Aesculapius.fi, joka tarjoaa ajankohtaista sisältöä lääketieteen eri osa-alueilta ammattilaisten työn tueksi.

Orion halusi syventää ymmärrystään palvelun käyttökokemuksesta kehittääkseen sitä edelleen. Yhteistyömme tavoitteena olikin luoda ymmärrystä käyttäjien tarpeista ja odotuksista ja tunnistaa konkreettisia keinoja palvelun kehittämiseksi ja sen luoman arvon kasvattamiseksi.

Tämän mahdollistamiseksi toteutimme kvantitatiivisen kyselytutkimuksen palvelua käyttävien lääkäreiden ja lääkäriksi opiskelevien keskuudessa. Kyselyssä mm. pureuduttiin palvelun käyttötarpeisiin ja tilanteisiin, arvioitiin erityyppisten ja eri muotoisten sisältöjen kiinnostavuutta ja ammatillista hyödyllisyyttä sekä luodattiin tulevaisuuden odotuksia eri vastaajaryhmissä.

Yhteistyön myötä Orion sai arvokasta tietoa siitä, mitä palvelun kehityksessä tulisi priorisoida jatkossa. Tutkimus auttoi tunnistamaan palveluun yhdistettyjä mielikuvia, sen käyttöön liittyviä hyötyjä ja esteitä, sekä minkä tyyppistä sisältöä palvelulta toivotaan tulevaisuudessa. Lisäksi tutkimuksen avulla tunnistettiin konkreettisia kehitysehdotuksia, jotka tukevat palvelun kehittämistä entistä asiakaslähtöisemmin, auttavat luomaan parempaa käyttäjäkokemusta ja vahvistamaan asiakkaiden palveluun liittämää arvoa pitkällä aikavälillä.

Kuva on Orion Pharman omaa materiaalia.