Cutrin – B2B myynnin kehittäminen

nSightin tiimillä on hyvin laaja-alaista osaamista,​​ minkä ohella he aidosti paneutuvat asiakkaan toimialaan ja haluavat ymmärtää sen erityispiirteitä löytääkseen keinoja toiminnan kehittämiseen. nSightin kanssa työskentely on aina ammattimaista ja ystävällistä, heidän kanssaan on mukava tehdä töitä.

Nina Nuutinen, CMO, Cutrin

Cutrin on suomalainen kampaamotuotteita sekä kuluttajille että kampaamoalan ammattilaisille tarjoava yritys. Tuotteet on kehitetty pohjoisen hiuksen ja herkän hiuspohjan tarpeisiin. Valikoimaan kuuluu sekä kuluttajakäyttöön sopivia hiustenhoito- ja muotoilutuotteita että pelkästään ammattilaisille suunnattuja tuotteita, eli hiusvärejä ja permanenttiaineita. 

Ammattilaiset ovat Cutrinille erittäin tärkeä kohderyhmä ja olemme tehneet yhteistyötä tiimin kanssa ammattilaisten tarpeiden ja odotusten ymmärtämisessä jo pidempään Cutrin Idealabra –nimisen vuorovaikutus- ja yhteiskehittämisalustan puitteissa. Alusta mahdollistaa asiakkaiden säännöllisen ja kevyen osallistamisen erilaisiin hankkeisiin, esimerkiksi tuotekehitykseen tai markkinointiin liittyen. 

Pääsimme syventämään yhteistyötämme, sillä Cutrin tiimi oli tunnistanut ammattilaisille suunnatuissa hiusväreissä paljon kasvumahdollisuuksia, joita haluttiin validoida ja konkretisoida laajemman markkinatutkimuksen keinoin. 

Aloitimme työn haastattelemalla Cutrinin myyntiedustajia, joilla on paljon hiljaista tietoa asiakaskunnan tarpeista ja odotuksista värituotteisiin liittyen. Lisäksi hyödynsimme Cutrin Idealabraa värien käyttöön liittyvän laadullisen tiedon keräämisessä suoraan asiakkailta. Cutrin tiimin näkemyksien ja asiakkaiden vastauksien pohjalta suunnittelimme kvantitatiivisen tutkimuksen, jossa pureuduttiin ammattilaisten kokemuksiin ja odotuksiin sekä tuotteiden, niiden käytön että ostamisen näkökulmasta. Samalla kerrytettiin myös ymmärrystä odotuksista kumppaneiden tarjoamille palveluille, kuten koulutuksille.   

Tutkimuksen tuloksena syntyi kattava näkemys kampaamoalan ammattilaisista teknisten tuotteiden ostajina sekä eri brändien asemasta heidän keskuudessaan. Yhdessä tiimin kanssa loimme tämän ymmärryksen pohjalta konkreettisen toimenpidesuunnitelman Cutrin tuote-valikoiman, palveluiden, myynnin, brändin ja markkinointiviestinnän edelleen kehittämiseksi. Ja mikä hienointa, suunnitelman toteuttamisen myötä Cutrin-tiimi on saanut aikaan merkittävää myynnin kasvua!