Referenssejämme
Autamme asiakkaitamme asiakaslähtöisessä liiketoiminnan kehittämisessä hyödyntämällä tarpeeseen parhaiten sopivia menetelmiä. Palvelumme ovat räätälöitävissä liiketoiminnan tarpeisiin toimialasta riippumatta.
Case: Transmeri – Kuluttajalähtöinen kehittäminen kategoriatutkimuksen avulla

Pitkät perinteet omaava Transmeri halusi syventää ymmärrystään kuluttajien tarpeista ja odotuksista kehittääkseen Lemon Juice & Glycerine -tuotteita entistä kuluttajalähtöisemmin. Toteutimme kvantitatiivisen kategoriatutkimuksen, jossa kartoitettiin ostokäyttäytymistä voidekategorioissa, brändimielikuvia sekä erilaisten pakkausilmeiden ja viestinnällisten elementtien kiinnostavuutta. Tutkimus tarjosi selkeitä suuntaviivoja uudistukseen, jotta tuotteita voidaan kehittää entistä houkuttelevammiksi ja paremmin kuluttajien toiveita vastaaviksi.
Case: Yousician – Käyttäjäymmärryksestä suuntaa palvelukehitystyön priorisointiin

Yousician on suomalainen teknologiayritys, joka tarjoaa digitaalisia palveluita ja oppimisratkaisuja musiikin harrastajille ympäri maailmaa. Yousician halusi syventää ymmärrystään nykyisten käyttäjien näkemyksistä liittyen suunnitteilla oleviin uusiin ominaisuuksiin. Keskeisenä tavoitteena yhteistyölle oli palvelukehitystyön tarkempi kohdentaminen käyttäjien tarpeisiin peilaten sekä erilaisten käyttäjäprofiilien tarpeiden tunnistaminen. MaxDiff-menetelmää hyödyntävän tutkimuksen avulla saatiin arvokasta tietoa palveluiden eri ominaisuuksien suhteellisesta tärkeydestä eri käyttäjäryhmille. Tuloksia hyödynnettiin etenkin palvelukehityksen painopisteiden priorisoinnissa sekä käyttäjäymmärryksen syventämisessä ylipäänsä.
Case: Tamro – Syventävää ymmärrystä asiakkaiden odotuksista ja tarpeista

Tänä vuonna 130-vuotta täyttävä Tamro on Suomen johtava lääkkeiden ja terveystuotteiden jakelija ja laaja-alainen terveysalan palveluntarjoaja. Noin 55 % Suomessa tarvittavista lääkkeistä kulkee Tamron jakelemana sairaaloihin, apteekkeihin ja vähittäiskauppoihin. Tamro panostaa merkittävästi asiakasymmärrykseen ja asiakaskokemuksen proaktiiviseen kehittämiseen tuotteiden ja palveluiden kehittämiseksi.
Case: Pohde – Esihenkilöiden voimavarat ja työtyytyväisyys

Pohjois-Pohjanmaan Hyvinvointialue Pohde oli suuren organisaatiomuutoksen keskellä. Onnistumisen varmistamiseksi oli tärkeää syventää ymmärrystä erityisesti esihenkilöiden työn arjesta, heidän kokemuksistaan sekä siitä, miten he kokivat saamansa tuen. Tarkasteluun nostettiin erityisesti motivaation lähteet, työn hallinnan tunne, vaikutusmahdollisuudet sekä se, miten heidän saamansa tuki oli vastannut heidän tarpeisiinsa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, joka ei ainoastaan kuvaa nykytilaa, vaan tarjoaa myös konkreettisen pohjan esihenkilöiden tukemiseen tulevissa kehitysaskelissa.
Case: Orthex – Ostokäyttäytymisen ymmärryksestä tukea kasvun vauhdittamiseksi

Orthex Oyj on suomalainen, kodin muovituotteisiin erikoistunut yritys, joka halusi päivittää ymmärrystään kuluttajakäyttäytymisestä kodin säilytystuotteiden kategoriassa tukeakseen kasvua valituilla eurooppalaisilla markkina-alueilla. Keskeisinä tavoitteina oli saada kategoriaymmärrystä ja tietoa kuluttajien ostokäyttäytymisestä ja siten löytää keinoja kuluttajien tukemiseen ostopäätöksissä sekä markkinointiviestinnän kokonaisvaltaiseen kehittämiseen. Paikallista markkinaymmärrystä syventämällä Orthex sai paljon konkreettisia työkaluja myynnin ja markkinoinnin tueksi.
Case: Orion Oyj – Käyttäjäymmärrys verkkopalvelun asiakaslähtöisen kehittämisen tukena

Orion on kansainvälisesti toimiva suomalainen lääkeyhtiö, joka halusi syventää ymmärrystä Aesculapius.fi-palvelunsa käyttäjäkokemuksesta. Palvelu on suunnattu erityisesti lääkäreille ja lääketieteen opiskelijoille, ja kvantitatiivisen kyselytutkimuksen avulla keräsimme arvokasta tietoa näiden käyttäjäryhmien tarpeista ja odotuksista. Yhteistyön myötä tunnistimme konkreettisia kehitysehdotuksia, jotka auttavat luomaan parempaa käyttäjäkokemusta ja tukevat palvelun asiakaslähtöistä kehittämistä pitkällä aikavälillä.
Case: Seligson & Co – Asiakaspito ja kasvutekijät

Seligson & Co Rahastoyhtiö on osa LähiTapiola-ryhmää. Hyvämaineisella Seligson & Co:lla on uskollinen asiakaskunta, joka arvostaa yritystä sen osaamisen, näkemyksellisyyden ja toimintatapojen vuoksi. Projektissa tavoitteena oli ymmärtää, millaisia asioita asiakkaat Seligson & Co -brändissä erityisesti arvostavat ja miten näitä vahvuuksia voidaan hyödyntää osana LähiTapiolan sijoittamisen palvelujen kasvua.
Case: Coronaria – Asiakasymmärryksestä tukea palveluiden ja markkinoinnin kehitykseen

Kuntoutuspalveluita tarjoava Coronaria halusi syvällisempää ymmärrystä asiakkaistaan palveluiden ja markkinointiviestinnän kehittämiseksi. Keskeisenä tavoitteena oli syventää ymmärrystä kuntoutuspalveluiden asiakaspolusta ja päätöksenteosta sekä toisaalta asiakastyytyväisyyteen eniten vaikuttavista asiakaskokemuksen tekijöistä. Yhteistyömme kautta Coronaria sai syväluotaavan asiakasymmärryksen lisäksi myös konkreettisia työkaluja sekä palvelukehityksen että markkinoinnin tueksi.
Case: Nestlé Purina Petcare – Kategoriaymmärrystä yhteistyössä kumppanien kanssa

Nestlé Purina Petcare oli tunnistanut tarpeen luoda lisää ymmärrystä koiran- ja kissanruokamarkkinasta ja kuluttajien päätöksenteosta lemmikkiruoan ostamiseen liittyen. Tekemässämme tutkimuskokonaisuudessa perehdyttiin näihin teemoihin kategoriatutkimuksen keinoin.
Case: Halti – Markkina- ja kuluttajaymmärrystä brändiuudistuksen tueksi

Halti on Suomen suosituin ulkoiluvaate ja -varustebrändi, joka hakee merkittävää kasvua kansainvälisiltä markkinoilta. Pääsimme tekemään brändiuudistuksen pohjaksi kuluttajatutkimusta kolmella eri markkinalla yhdessä Haltin kanssa, ymmärtääksemme kunkin markkinan nykytilaa, Haltin ja kilpailevien brändien markkina-asemia ja niihin liitettyjä mielikuvia sekä tunnistaaksemme Haltin tulevan kasvun kannalta kaikkein kiinnostavimmat kuluttajasegmentit.
Case: Fennia – asiakkaiden kokema arvo ja asiakaspito

Vahinkovakuuttamiseen erikoistunut Fennia haluaa tuottaa asiakkailleen mahdollisimman paljon arvoa. Arvon luomisen tueksi Fenniassa tehdään paljon asiakasymmärrykseen liittyvää työtä, niin palveluiden kuin koko asiakaskokemuksen kehittämiseksi. Yhteistyömme tavoitteena oli syventää ymmärrystä asiakasarvon muodostumisesta, asiakaskokemuksen rinnalla erityisesti asiakkuuksien pysyvyyteen vaikuttavien tekijöiden kautta. Työ kytkeytyi hankkeeseen, jossa uudistettiin asiakkuudesta palkitsemista kokonaisuudessaan.
Case: Novita – hinnoittelututkimus

Pohjoismaiden suurin käsityölankojen valmistaja Novita halusi uudistaa hinnoittelustrategiaansa. Conjoint-analyysiin perustuva lähestymistapamme tuotti syvällistä ymmärrystä kuluttajakysynnän dynamiikasta omien ja kilpailevien tuotteiden hinnoittelu ja erilaiset tuoteominaisuudet huomioiden. Yhteistyö tuotti tiedon ohella myös konkreettisia työkaluja hinnoittelun optimointiin.
Case: Cutrin – B2B myynnin kehittäminen

Kampaamoalan ammattilaiset ovat Cutrinille erittäin tärkeä kohderyhmä ja olemme yhdessä Cutrin -tiimin kanssa luoneet ymmärrystä ammattilaisten tarpeista ja odotuksista jo pidempään Cutrin Idealabra –nimisen vuorovaikutus- ja yhteiskehittämisalustan puitteissa. Tässä hankkeessa keskityttiin nimenomaan hiusväreihin ja tunnistettiin kehitysmahdollisuuksia erinomaisin tuloksin!
Case: Nelonen Media – Suuri viihdetutkimus

Nelonen Medialla haluttiin selvittää tv-viihteen positiivisia vaikutuksia suomalaisten elämään – minkälaisia tunteita ja hyötyjä sen koetaan tuottavan, kenelle ja missä määrin? Suuren Viihdetutkimuksen tulokset piirtävät tunteita herättävää kuvaa viihteen merkityksestä suomalaisten arjessa.
Case: Kiilto – B2B digipalveluiden asiakastarpeet
Kiilto halusi uudistaa B2B digipalvelunsa asiakaslähtöisiksi käyttötilanteisiin ja tarpeisiin pohjautuen. nSight toteutti yhdessä Kiillon rakentamisen, teollisuuden ja ammattihygienian liiketoimintojen kanssa hankkeen, jossa: 1) luotiin monipuolinen tilannekuva (as-is) kaikista saatavilla olevista lähteistä, ml verkkometriikka, hakukonemarkkinointi, kilpailutilanne ja tehdyt b2b-asiakastutkimukset, 2) haastateltiin valikoimaa Kiillon kotimaisia ja ulkomaisia asiakkaita, 3) kiteytettiin tämä yhteneväiseksi kehityskartaksi (to-be).
Case: Hyvä Apaja – Kuluttajakäyttäytyminen päätöksenteon taustalla

Hyvä Apaja brändillä kalatuotteita markkinoiva PNM-Chipsters Oy oli tunnistanut tarpeen paremmalle kuluttajaymmärrykselle hyviä kasvumahdollisuuksia tarjoavassa kategoriassa. Yhteistyömme tavoitteena oli luoda lisää ymmärrystä markkinasta, kuluttajakäyttäytymisestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä sekä Hyvä Apaja-tuotemerkin ja kilpailijoiden asemasta kuluttajien mielissä ja ostokoreissa.
Case: Niemi – työntekijäkokemuksen ja työnantajamielikuvan kehittäminen

Muutto- ja logistiikka-alan palveluyritys Niemi halusi kehittää toimintaansa ja kaipasi lisää ymmärrystä työnantajabrändistään – sekä talon sisällä työntekijäkokemuksen muodossa että ulkopuolella työnantajamielikuvana potentiaalisten tulevien työntekijöiden keskuudessa.
Case: Futurice Family – Kasvuhypoteesien validointi

Futurice Family on ryhmä itsenäisiä yrityksiä, joilla on vahva yhteinen arvopohja ja yhteinen tavoite auttaa asiakkaitaan onnistumaan digitalisoituvassa maailmassa. Futurice Familyssa oli strategiatyön yhteydessä tunnistettu tiettyjä yritysten väliseen, aiempaa tiiviimpään yhteistyöhön liittyviä kasvumahdollisuuksia, erityisesti palveluiden kaupallistamisen saralla. Asiakaslähtöisyyden ja yhdessä tekemisen ollessa yksi yritysten keskeisistä yhteisistä arvoista, oli luontevaa osallistaa asiakkaat myös tähän keskusteluun.
Case: Keskisen kello – Kuluttajaymmärrystä kasvun tueksi

Keskisen Kello on kivijalkakaupasta Suomen suurimmaksi kellojen ja korujen verkkokaupaksi ponnistanut yritys, joka on tullut tunnetuksi erityisesti laajasta urheilu- ja älykellojen valikoimastaan. Olemme tehneet yhteistyötä Keskisen Kellon tiimin kanssa kuluttajaymmärryksen saralla sekä kellojen että korujen verkko-ostamiseen liittyen.
Case: Storytel – Tutkittua tietoa viestinnän tueksi

Aänikirjojen kuuntelu on lisääntynyt valtavasti viime vuosina ja Storytel halusi selvittää tarkemmin suomalaisten äänikirjakuuntelijoiden kuuntelutottumuksia ja –mieltymyksiä. Tekemässämme tutkimuksessa perehdyttiin äänikirjoja säännöllisesti kuuntelevien suomalaisten kuuntelemista koskeviin kokemuksiin ja siihen mikä heille on hyvän kuuntelukokemuksen kannalta tärkeää.
Case: Orkla Care Finland – Kategorian kehittäminen tutkimuksen tuella

Orkla Care organisaation kuuluva, Black Horse, Norlyn, Pierre Robert ja Finnwear -brändejä markkinoiva Pierre Robert Oy on luonut systemaattisesti lisää ymmärrystä kuluttajista rakentaakseen entistä vahvempaa asemaa vähittäiskaupan kumppanina ja kategorian kehittäjänä. Olemmekin päässeet yhdessä Pierre Robertin tiimin kanssa syventymään suomalaisten pukeutumiseen ja siihen liittyvään ostokäyttäytymiseen useiden kategorioiden näkökulmasta.
Case: Seure – Kuinka saada enemmän irti tiedosta

Kaupunkien ja hyvinvointialueiden omistama ja omistajilleen henkilöstöpalveluita tarjoava Seure on pitkään nojannut toiminnassaan tiedolla johtamiseen sekä liiketoimintadatan että erilaisten tutkimuksen kautta. Samaan aikaan oli kuitenkin tunnistettu selkeä mahdollisuus tiedon entistä tehokkaampaan hyötykäyttöön. Tunnistetut kehityskohdat ovat useimmille organisaatioille tuttuja, esimerkiksi tiedon löydettävyys, sisäinen tiedonjako, kerätyn tiedon hyödynnettävyys ja hyödyntämisen tavat. Näistä lähtökohdista käynnistimme yhdessä tutkimustoiminnan kehitysprojektin.
Case: Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry – Messuasioinnin ytimessä

Koronapandemia oli messualalle valtava haaste. Tapahtumia ei pandemian pahimmassa vaiheessa voitu järjestää lainkaan, eivätkä ihmiset olleet syksyllä 2022 vieläkään täysimääräisesti palanneet messuille. Voidakseen tukea jäseniään omassa liiketoiminnassaan, Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry kaipasi syvällistä ja validoitua ymmärrystä tästä sinällään kansainvälisestä ilmiöstä. Tavoitteena oli sekä ymmärtää ilmiön syitä että tunnistaa keinoja tilanteen kohentamiseksi niin kuluttaja- kuin ammattilaismessujen näkökulmasta.
Case: Kiilto – Hintajousto kodinpuhdistuskategoriassa
Kiilto on suomalainen perheyritys, joka tuottaa kemianteollisuuden ratkaisuja neljällä eri liiketoiminta-alueella. Kiilto on markkinajohtaja etenkin kuluttajille suunnatuissa kodin puhdistustuotteissa. Vastatakseen tuotevalikoimallaan entistäkin paremmin kuluttajien muuttuviin tarpeisiin, Kiilto halusi syventää ymmärrystään kuluttajien käyttäytymisestä puhdistuskategoriassa. Tavoitteena oli ymmärtää etenkin kuluttajien ostopäätöksiä ohjaavia tekijöitä, asiointikokemusta ja navigointia myymälähyllyllä sekä kuluttajien hintaherkkyyttä kategoriassa.
Case: Mondelez – Tutkimusta kasvustrategian tueksi

Maailman suurin suklaavalmistaja Mondelez oli tehnyt kansainvälisesti uuden strategisen linjauksen nostaen maaorganisaatiot aiempaa keskeisempään rooliin. Tavoitteena oli vahvistaa paikallisen markkina- ja kuluttajaymmärryksen merkitystä ja tunnistaa kuluttajalähtöiset prioriteetit portfolion kehittämiselle, myynnille sekä markkinoinnille. Suomen organisaation ryhtyessä rakentamaan uutta kasvustrategiaa, tunnistettiin tarve vahvistaa ymmärrystä suomalaisista suklaan kuluttajista ja heidän tarpeistaan.
Case: Metsä Tissue – Serlan portfoliokehitys

Serla on yksi Pohjoismaiden tärkeimmistä pehmopaperibrändeistä. Tehdäkseen sen portfolioon ja kehittämiseen liittyviä päätöksiä, Metsä Tissue halusi kuulla käyttäjien kokemuksia ja toiveita kategoriaan ja tuotteisiin liittyen sekä Suomessa että Ruotsissa. Ymmärrystä luotiin tuotteiden konkreettisen vertailun mahdollistavan kotikäyttötestin muodossa.