Kohti kasvua ja uusia markkinoita – kansainvälistä markkinaymmärrystä voi rakentaa myös Suomesta käsin!
Onko suuntanasi suuremmat ja vihreämmät, kansainväliset laidunmaat ja nopeammin kasvavat apajat, mutta näkymä paikalliseen markkinapotentiaaliin ja kohderyhmiin on vielä ohut? Tai haluatko ymmärtää brändisi nykytilannetta eri maissa ja saada samalla sekä kokonaiskuvan että ymmärryksen paikallisen kilpailutilanteen nyansseista? Olitko jo aikeissa ottaa yhteyttä kansainvälisiin tutkimusjätteihin? Malta vielä, me voimme auttaa! Suomesta käsin voidaan toteuttaa tehokasta, joustavaa ja laadukasta kansainvälistä tutkimusta.

Miten kansainvälinen tutkimusdata kerätään?
Kvantitatiivisissa kuluttajatutkimuksissa suomalaiset tutkimustoimistot hyödyntävät tyypillisesti tiedonkeruussa suuria kansainvälisiä kuluttajapaneelikumppaneita. Tämä takaa sekä datan laadun että joustavan tiedonkeruun lähes globaalisti. Samoin silloin, kun tutkimus perustuu asiakkaiden omiin yhteystietorekistereihin tai erikseen rekrytoituihin vastaajiin, toimiston maantieteellisellä sijainnilla ei ole merkittävää roolia – ja mahdolliset kielimuuritkin hoituvat sujuvasti eri kieliversioita hyödyntämällä.
Laadullisissa tutkimuksissa puolestaan on erittäin tärkeää tunnistaa, milloin syvä paikallinen ymmärrys sekä kulttuuristen vivahteiden tavoittaminen on välttämätöntä tutkimuksen onnistumisen kannalta. Joissakin kuluttajien ymmärtämiseen liittyvissä tarpeissa laadullinen tutkimus voidaan toteuttaa verkkopohjaisella tiedonkeruulla paikallisilla kielillä, ilman paikallista kumppania. Ja B2B kohderyhmissä englanninkieliset syvähaastattelut ovat varsin yleinen ja toimiva toteutusmalli. Jotkin tarpeet ja tilanteet kuitenkin edellyttävät syvempää kulttuurista ymmärrystä tai fyysistä läsnäoloa ja tällöin hyödynnämme kansainvälistä verkostoamme. Lähdemme kuitenkin aina liikkeelle asiakastarpeesta; valitsemme menetelmät sen mukaan.
Miksi kannattaa tehdä kansainvälistä tutkimusta suomalaisen toimiston kanssa?
- Joustavuus. Pienempi toimisto pystyy mukautumaan nopeasti asiakkaan tarpeisiin ilman raskaita prosesseja ja tutkimus räätälöidä täysin tilanteen ja tarpeiden mukaisesti
- Henkilökohtainen palvelu ja kontekstiymmärrys. Pienemmissä tutkimustoimistoissa asiakas pääsee suoraan vuoropuheluun tutkimusasiantuntijoiden kanssa ilman välikäsiä, mikä heijastuu usein suoraan lopputuloksen laatuun.
- Kustannustehokkuus. Kevyemmät organisaatiorakenteet tarkoittavat, että arvoa voidaan kohdistaa enemmän itse tutkimukseen ja hyödynnettävyyteen. Hyvä huomioida myös markkinoiden väliset hintatasoerot – Suomessa tehdään laadukasta tutkimusta eurooppalaisittain erittäin edulliseen hintaan
- Luottamus. Maailmalla palveluntarjoajien kirjo on laaja ja välillä laadun varmistaminen on haastavaa. Yhteistyö tutun ja luotettavan toimijan kanssa tuo mielenrauhaa kokonaisuuden hallintaan.
Vaikka täysin paikallisesti toteutetuille tutkimuksillekin on toki paikkansa, Suomesta käsin toteutettu kansainvälinen tutkimus tarjoaa tehokkaan tavan yhdistää kokonaiskuva erilaisista markkinoista. Yhdellä kontaktipisteellä voit hallita koko prosessin ja varmistaa, että tutkimus tuottaa laadukasta, vertailukelpoista ja käytännönläheistä tietoa päätöksenteon tueksi. Hyviä esimerkkejä Suomesta käsin toteutetuista kansainvälisistä tutkimuksista ovat esimerkiksi yhteistyömme Haltin ja Orthexin kanssa.
Kaipaatko apua kasvumahdollisuuksien tunnistamiseen Suomen rajojen ulkopuolelta?
Ota yhteyttä nSightin tiimiin niin jutellaan lisää mahdollisuuksista!
Kristiina Kauppi