Yousician – Käyttäjäymmärryksestä suuntaa palvelukehitystyön priorisointiin

nSight on luotettava ja asiantunteva kumppani, jonka kanssa oli ilo tehdä töitä. Kommunikaatio toimi erinomaisesti; tiesimme koko ajan, missä projektin kanssa mennään. nSightin asiantuntijat pyrkivät aidosti ymmärtämään toimialaamme ja tekemään tutkimuksen, jonka tulokset voimme viedä käytäntöön. Arvostimme tukea suunnitteluvaiheessa ja joustavuutta aikatauluissa, kun meillä meni kyselyyn liittyvään päätöksentekoon pidempään kuin olimme arvioineet. Päädyimme tilaamaan kaksi projektia nSightilta, koska olimme ensimmäiseen niin tyytyväisiä. Lämmin suositus!

Sohvi Silius, User Insights Lead

Yousician on suomalainen teknologiayritys, joka tarjoaa digitaalisia palveluita ja oppimisratkaisuja musiikin harrastajille ympäri maailmaa. Sen suosituimpia palveluita ovat Yousician, interaktiivinen musiikinopetussovellus, sekä GuitarTuna, maailman ladatuin kielisoitinten virityssovellus. Yrityksen tavoitteena oli syventää ymmärrystään nykyisten käyttäjien näkemyksistä erityisesti uusien suunnitteilla olevien ominaisuuksien osalta, ja siten kehittää palveluita entistä paremmin käyttäjien tarpeita vastaavaksi. Tavoitteena oli samalla kirkastaa tuotekehityksen painopisteitä molempien sovellusten osalta. 

Tavoitteisiin vastattiin kahden erillisen kvantitatiivisen kyselytutkimuksen avulla, joissa haastateltiin sovellusten nykykäyttäjiä. Tutkimuksissa kartoitettiin erilaisten palveluominaisuuksien ja sisältöjen kiinnostavuutta sekä suhteellista merkitystä käyttäjien näkökulmasta. Samalla syvennettiin ymmärrystä erilaisten käyttäjäprofiilien eroista.  

Keskeisenä menetelmänä käytettiin MaxDiff-analyysia, joka tarjoaa perinteisiä arviointiasteikkoja tarkemman ja luotettavamman keinon vertailla useiden vaihtoehtojen suhteellista tärkeyttä. Tulosten pohjalta Yousician sai selkeän kuvan eri ominaisuuksien- ja sisältöjen merkityksellisyydestä käyttäjäryhmittäin.  

Kokonaisuudessaan yhteistyö tarjosi suuntaa kehitystyön resurssien tehokkaampaan kohdentamiseen sekä auttoi tunnistamaan uusia mahdollisuuksia palvella eri käyttäjiä entistäkin paremmin. Käyttäjien motiivieroja ymmärtämällä Yousician sai myös tukea eri palveluidensa brändipositiointityön tueksi.