Aamulehti – Tutkimus uuden Aamulehti Viikko lehden konseptoinnin tueksi

”nSightin toteuttama tutkimus tarjosi meille syväymmärrystä siitä, miksi printin perään haikaillaan, minkälaisiin käyttötarkoituksiin viikon uutisannin yhteen kokoava lehti sopii, ja mitkä ovat sen keskeiset sisältöelementit. Tämän pohjalta pystyimme kehittämään asiakaslähtöisesti nimenomaan lukijoidemme tarpeisiin vastaavaa tuotetta.”
Katariina Relander, Senior Insight Strategist, Sanoma Media
Aamulehti halusi kehittää uuden viikkolehden pirkanmaalaisille, jotka haluavat pysyä ajan tasalla alueensa asioista ja nauttivat painetun lehden lukemisesta, mutta joille päivittäinen printtilehti ei syystä tai toisesta sovi tai ole tarpeellinen.
Lehden kehitysvaiheessa Aamulehti halusi testata uuden viikkolehden kiinnostavuutta ja varmistaa, että konsepti vastaa kohderyhmän, nykyisten lukijoiden sekä tavoiteltujen uusien kohderyhmien toiveisiin. Tutkimuksen keskeisinä tavoitteita oli luoda ymmärrystä konseptin kiinnostavuudesta, tunnistaa kiinnostavat sisällölliset elementit sekä ulkoasun ja lukukokemuksen näkökulmasta kohderyhmälle merkitykselliset tekijät.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä syvähaastatteluin. Syvähaastatteluihin osallistui sekä Aamulehden nykyisiä että entisiä printtitilaajia sekä digitilaajia Pirkanmaan alueelta. Jotta tutkimusteemoihin päästiin kiinni riittävän syvällisesti, haastatteluissa hyödynnettiin stimulusmateriaalina erilaisia toimituksen tuottamia konseptikuvauksia.
Kaiken kaikkiaan tutkimus tuotti kattavan ymmärryksen siitä, miten myös Aamulehti digin sisältävä Aamulehti Viikko -tilausmuoto voidaan rakentaa lukijoita parhaiten palvelevaksi ainutlaatuiseksi yhdistelmäksi printin rauhallisuutta ja digin saatavuutta.
Tulosten perusteella tunnistettiin:
– Lukemisen ja tilaamisen motiivit sekä esteet. Mitkä tekijät kannustavat tilaamaan viikkolehden ja mitkä asiat voivat toimia tilaamisen esteinä
– Kiinnostavan konseptin elementit, mitä sisällön ja käsittelytavan osalta odotetaan (stimulusmateriaalin avulla)
– Mitä lukijat toivovat ajankohtaisen uutisoinnin ja ajattomamman sisällön osalta.
– Mitkä ovat ulkoasun ja lukukokemuksen osalta kriittiset tekijät
– Mikä on Aamulehti Viikon erityisyys suhteessa muuhun mediavalikkoon
Aamulehti Viikko on kerran viikossa ilmestyvä painettu ja digitaalinen lehti, joka kokoaa yhteen Pirkanmaan uutiset ja viikon keskeiset aiheet. Se on suunnattu lukijoille, joille päivittäisen lehden seuraaminen ei ole mahdollista ja jotka arvostavat rauhallista, valmiiksi jäsenneltyä lukukokemusta. Lehden tilaukseen sisältyvät myös Aamulehden digipalvelut, ja se ilmestyy perjantaisin.
Ensimmäinen Aamulehti Viikko ilmestyi toukokuussa 2025. Siihen liittyvää tarkempaa tietoa on saatavilla Sanoman sivuilla osoitteessa: https://media.sanoma.fi/ajankohtaista/sanomista-juuri-nyt/uusi-aamulehti-viikko-tarjoaa-tuoreimmat-ja-tarkeimmat