nSight tiimi vahvistuu – tervetuloa Marko!

nSightin tiimin tuorein vahvistus, kokenut tutkija Marko Mäkipää, toi mukanaan syvällistä osaamista kvantitatiivisista menetelmistä. Markolla on vankka kokemus erityisesti hinnoittelututkimuksista sekä markkinasegmentointien toteuttamisesta, ja hän osaa yhdistää monimutkaisestakin datasta asiakkaan päätöksentekoa ohjaavia näkemyksiä. Marko innostuu erityisesti strategisista asiakasymmärryshankkeista, joissa tutkimustulokset muuttuvat selkeiksi tarinoiksi ja konkreettisiksi suosituksiksi liiketoiminnan kehittämiseen. Hän kiteyttääkin oman roolinsa näin: ”Autan asiakkaitani näkemään datan taakse: muuttamaan tutkimustulokset näkemyksiksi ja näkemykset teoiksi.” Lue lisää Markosta ja hänen näkemyksistään.

Anna Sirkiä 1.9.2025 4 min lukuaika

Mikä on roolisi nSightissa?

Työskentelen nSightissa osana Suomen kokeneinta ja osaavinta tutkimustiimiä. Roolini on yhdistää kokemus, analyysi ja liiketoimintanäkemys, jotta nSightin asiakkaat saavat selkeää suuntaa ja kilpailuetua päätöksentekoon.

Millaisista projekteista tai haasteista innostut eniten – ja miksi juuri niistä?

Eniten minua innostavat strategiset asiakasymmärrysprojektit, joissa pureudutaan syvälle kuluttajien tai asiakkaiden motiiveihin, arvoihin ja käyttäytymiseen. Erityisen kiinnostavia niistä tekee se, että kokeneena markkinatutkijana pääsen usein yhdistämään menetelmäosaamista ja liiketoimintaymmärrystä à ei vain dataa, vaan siitä johdettuja strategisia näkemyksiä.

Kun data on ristiriitaista tai epäselvää, miten etenet käytännössä?

Kun data on ristiriitaista, en näe sitä ongelmana vaan mahdollisuutena. Käyn ensin läpi datan laadun ja taustatekijät, vertaan eri lähteitä ja esim. segmentoin tulokset. Näin mahdolliset ristiriidat muuttuvat usein arvokkaiksi näkemyksiksi – esimerkiksi eri asiakasryhmien eroiksi. Lopputuloksena asiakkaalle ei jää sekavaa kuvaa, vaan selkeä tarina ja käytännön suositukset päätöksenteon tueksi.

Mitä menetelmiä tai työkaluja käytät useimmin – ja milloin valitset minkäkin?

Itselläni on eniten kokemusta erilaisten kvantitatiivisten tutkimusten tekemisestä, niin kuluttajapaneeleissa kuin yritysten omissa asiakaskannoissa. Tutkimukseen liittyvä tietotarve määrittelee aina myös menetelmän ja työkalun valinnan. Jos tavoitteena on ymmärtää laajoja asiakassegmenttejä ja kvantifioida eroja, käytän tyypillisesti paneelitutkimuksia tai asiakaskantaan kohdistuvia tutkimuksia. Kun taas halutaan syventää ymmärrystä motiiveista ja ilmiöiden taustasta, hyödynnän hyvin mielelläni kollegoiden osaamista laadullisissa menetelmissä kuten haastatteluissa tai fokusryhmissä kvantitatiivisen datan rinnalla.

Data-analyysissa käytän pääasiassa SPSS- ja Displayr-analyysityökaluja, jotka soveltuvat erityisen hyvin monimutkaisempien taulukointitarpeiden ratkaisuun sekä tulosten visualisointiin. Tarvittaessa hyödynnän myös R-koodia, kun tutkimusaineiston analysointi vaatii räätälöityjä ratkaisuja. Raportoinnissa valitsen työkalun sen mukaan, mikä tukee parhaiten asiakkaan päätöksentekoa – usein kyse on tiiviistä ja visuaalisesta esityksestä, joka nostaa esiin olennaisimmat näkemykset ja suositukset.

Miten kuvailet yhteistyötä kanssasi: mitä lupaat tiimille ja asiakkaalle?

Yhteistyö kanssani on avointa, selkeää ja tavoitteellista. Lupaan tiimille kokemukseni ja osaamiseni hyödyntämisen niin, että voimme yhdessä löytää parhaat ratkaisut ja viedä asioita eteenpäin määrätietoisesti. Asiakkaalle lupaan, että heidän tarpeensa pysyvät koko prosessin keskiössä ja että tutkimuksen tulokset kiteytetään ymmärrettäviksi ja käyttökelpoisiksi näkemyksiksi. En tarjoa pelkkää dataa, vaan suuntaa päätöksentekoon ja tukea liiketoiminnan kehittämiseen.

Mikä on paras vinkkisi asiakkaalle, joka käynnistää uuden tutkimushankkeen?

Kun käynnistää uutta tutkimushanketta, tärkeintä on määritellä alussa, mihin liiketoiminnan kysymykseen tai päätökseen haluaa vastauksia. Kannattaa hyödyntää jo olemassa oleva tieto ja data, ja rakentaa uusi tutkimus täydentämään sitä – ei toistamaan ainakaan täysin samaa. Menetelmät valitaan tavoitteiden mukaan: kvantitatiivinen tutkimus auttaa mittaamaan ja vertailemaan, kvalitatiivinen taas ymmärtämään motiiveja ja syitä. Usein paras lopputulos syntyy niiden yhdistelmästä.

Projektin alussa pitää huomioida myös se, kuka organisaatiossa tulee käyttämään tuloksia ja millaiseen päätöksentekoon ne tukevat, sillä se määrittää raportoinnin ja analyysin tavan. Pitää olla valmis myös ainakin pieniin yllätyksiin – hyvä tutkimus ei aina vahvista vain oletuksia, vaan voi tuoda esiin uusia näkökulmia ja suunnanmuutostarpeita. Ja lopuksi: tutkimuksen todellinen arvo syntyy vasta, kun löydökset muutetaan teoiksi. Siksi panostaminen tulosten jalkauttamiseen ja konkreettisiin toimenpidesuosituksiin on vähintään yhtä tärkeää kuin itse tutkimuksen toteutus.

Mitä sinusta ei arvaisi CV:n perusteella?

Vapaa-ajalla vietän paljon aikaa mailapelien parissa, mikä ei ehkä heti yhdisty markkinatutkijan rooliin.

Tervetuloa tiimiin Marko!