Mistä viisukansa nyt somettaa – ja miltä näyttää Erika vs. KAJ -asetelma? 

Euroviisujen finaali on huomenna, ja tällä kertaa asetelma on suomalaisittain erittäin mielenkiintoinen. Mukana on tällä kertaa kaksi suomalaista artistia, jotka esittävät hyvin erilaista musiikkia – ja jotka paitsi omalla tavallaan tulkitsevat suomalaista musiikkikulttuuria, myös kertovat meille siitä keitä me itse oikein olemme.

Janne Korpi 16.5.2025 8 min lukuaika

Euroviisut eivät ole vain musiikkikilpailu. Viisujen ympärillä vellova keskustelu on aina kertonut erityisesti siitä, millaisia tarinoita ihmiset haluavat kertoa omasta ajastaan, identiteetistään ja arvoistaan, ja vuoden 2025 kilpailu on suomalaisille poikkeuksellisen jännittävä. Lavalla nähdään samanaikaisesti kaksi kotimaista suosikkia – karismaattinen Erika Vikman ja kulttisuosioon noussut KAJ, joka edustaa Ruotsia, mutta puhuttelee voimakkaasti myös suomalaisyleisöä. 

Mutta mitä suomalaiset oikeasti ajattelevat? Kumpi artisti kerää enemmän kannatusta, kumpi herättää tunteita – ja mitä muuta viisujen ympärillä oikein puidaan? 

Kävimme nSightin luonnollista kieltä tulkitsevan tekoälyn avulla läpi yli 4000 viestiä sosiaalisesta mediasta ja keskustelufoorumeilta viimeisen kolmen kuukauden ajalta. Tässä analyysin pohjalta syntynyt katsaus: mistä somessa puhutaan euroviisuista, mihin sävyyn – ja mitä se kertoo meistä suomalaisista? 

Erika Vikman – näkyvä, jakava ja vaikuttava 

Erika Vikman on yksi koko kisojen puhutuimmista hahmoista. Hänen ympärilleen on rakentunut vahva fanikulttuuri, joka ulottuu Tampereelta aina kansainvälisiin vedonlyöntisivustoihin asti. Erikan esiintymistapa on rohkea, energinen ja visuaalisesti vahva – ja herättää tunteita sekä puolesta että vastaan. 

Erikasta puhutaan paljon, ja pääosin neutraalisti tai myönteisesti. Kommentoijat jakavat kannustusviestejä, seuraavat vedonlyöntisijoituksia ja pohtivat, voisiko Erika vihdoin tuoda Suomelle uuden viisumenestyksen. 

Esimerkkejä somekommenteista: 

”Vedonlyönti- ja rankinglistat käyvät kuumina. Erika on #1👍 ja Kaj #3👍 
”Ich komme aus Tampere! Tehtiin kaupunkilaisten ja Karu Filmsin kanssa porukalla Erika Vikmanille riemukas kannustusvideo euroviisuihin 🎶 Oman kylän likan biisi tempaisi mukaansa meidät kaikki, myös Kalervo Kummolan!  

Erika ei kuitenkaan ole yksimielisesti rakastettu. Osassa kommenteista näkyy kritiikki – erityisesti hänen tyyliinsä ja fanien voimakkaaseen näkyvyyteen liittyen. Hän on artisti, joka jakaa, mutta samalla yhdistää – keskustelun ja tunteiden kautta. Oltiinpa sitten puolesta tai vastaan, Erika ei jätä keskustelijoita kylmäksi. 

KAJ – koko kansan kyläedustaja ilman vastareaktiota 

KAJ, joka nousi Euroviisuihin Ruotsin karsinnoista, on kerännyt suomalaisilta lähes yksimielisen myönteisen vastaanoton. Heitä kuvataan sympaattisina, rehellisinä ja yhteisöjä yhdistävinä hahmoina, joiden tausta pienestä Vöyrin kylästä tekee heistä samastuttavia. 

KAJ:n humoristinen ja hyväntuulinen tyyli otetaan lämpimästi vastaan. KAJ edustaa suomalaisessa kontekstissa turvallista, kotoisaa viisukokemusta – ilman konflikteja tai vastakkainasettelua. Siitäkin huolimatta, että kappale esitetään Vöyrin ruotsinkielellä. 

Esimerkkejä kommenteista: 

“KAJ on karannut vedon­lyönti­ennusteissa muilta #Euroviisut 🥳.” 
”#Pajala2026 – otetaan Suomessa kaikki hyödyt irti KAJ:n voitosta!” 
”Vi ska bara bada bastu! 🔥 Onnea matkaan Euroviisuihin!” 

KAJ toimii kuin matalan kynnyksen kulttuurilähettiläs, joka ei ole ehkä yhtä visuaalinen, mediassa näkyvä tai räiskyvä kuin Erika, mutta jonka vastaanotto on lähes yksimielisesti lämminhenkinen. 

Muut keskustelun sävyt – Israel, Yle ja arjen ilot 

Israelin osallistuminen 

Monet keskustelijat nostavat esiin Israelin mukanaolon ja vertaavat sitä Venäjän aiempaan poissulkemiseen. Useat vetoomukset ja julkilausumat korostavat sitä, ettei musiikkia tulisi käyttää eettisesti ristiriitaisten toimien silotteluun. 

”72 aiempaa viisuedustajaa – 10 Suomesta – vaatii Israelin sulkemista. Emme salli musiikin käyttöä ihmisoikeusrikosten kiillottamiseen.” 

Keskustelu on intensiivistä, ja se jakaa osallistujia enemmän kuin mikään yksittäinen artisti. 

Yle ja osallistumisen merkitys 

Yleisradion rooli Euroviisuissa puhuttaa myös. Useat kommentit liittyvät säästöihin, etäselostuksiin ja siihen, kuinka näkyvästi Suomi ylipäänsä haluaa olla mukana. 

”Voitaisiinko leikata Yleltä ennen kuin vietäisiin Euroviisut kansalta?” 
”Selostus tehdään Pasilasta – eikö tämä nyt vähän latista tunnelmaa?” 

Ylen osallistumista pidetään monissa viesteissä symbolisesti merkittävänä: Euroviisut nähdään paitsi viihteenä, myös kansallisena esiintymislavana

Foorumien ja fanien näkökulma 

Foorumeilla ja someketjuissa käydään myös kevyempää ja yhteisöllisempää keskustelua. Euroviisut ovat monelle yhtä paljon torijuhlaa, kotikatsomoiden iloa ja somemeemien lähde kuin musiikkikilpailu. 

”Euroviisut ja jääkiekon MM-kisat. Tämä on viikkoni huipentuma.” 
”Hevostalli.netin Seniorit: Ootteko muuten kuunnelleet KAJ:n viisukipaleen?!” 

Viisujen rooli on siis moninainen: ne voivat olla samaan aikaan sekä poliittisesti kantaaottava tilaisuus että rento illanvieton aihe

Erika vai KAJ – eri tyylit, eri sävyt, eri roolit 

Erika Vikman on analyysin mukaan näkyvämpi ja enemmän keskustelua herättävä. Hän on ilmiö, johon ladataan odotuksia, toiveita – ja myös pieniä paineita. KAJ puolestaan on hiljaisempi voittaja: artisti, jonka ympärillä ei ole konflikteja ja jonka myötä moni suomalainen tuntee yhteenkuuluvuutta – ilman draamaa. Se, että faneja yhdistää juuri Ruotsin suomalainen euroviisuedustaja kertoo kulttuurisista juuristamme ehkä enemmän kuin moni muu asia pitkään aikaan. 

Erika ja KAJ eivät kilpaile samoista kannattajista, vaan täydentävät toisiaan: Erika tuo lavalle energiaa ja visuaalista voimaa, KAJ taas yhteisöllisyyttä ja kulttuurista juurevuutta. Harva suomalainen viisufani on puhtaasti toisen puolella ja toista vastaan. 

Miksi tämä keskustelu on tärkeää? 

Euroviisut ovat vuodesta toiseen hetki, jolloin suomalainen identiteetti nousee esiin julkisesti, mutta erityisesti vuonna 2025. Keskustelun kautta suomalaiset käsittelevät tärkeitä teemoja: kuka saa näkyä, kenen äänellä voidaan puhua, miten viihde ja politiikka sekoittuvat ja mitä suomalainen kulttuuri oikeastaan loppujen lopuksi on. 

Erika ja KAJ ovat peilejä, joiden kautta me tulkitsemme itseämme. He ovat esimerkkejä siitä, kuinka viihde voi muuttua yhteiskunnalliseksi keskusteluksi, arvovalinnoiksi ja yhteiseksi iloksi. 

Sosiaalisen median analyysi tarjoaa ainutlaatuisen näkymän siihen, millä sävyllä ja mistä näkökulmista ilmiö puhuttaa yleisöä. Se auttaa tunnistamaan vahvuudet, riskit ja jakolinjat – ei vain volyymin vaan myös serkityksellisen sisällön näkökulmasta. nSightin analyysi erottautuu sillä, että se käsittelee dataa ymmärtävästi, kontekstin huomioiden – ei vain numeroina, vaan viestinä, jota yleisö kertoo. 

Samaa analyysimenetelmää voidaan käyttää mihin tahansa tekstimuotoiseen tietoon, oli se sitten asiakaspalautteita, henkilöstö- tai asiakastutkimusten avoimia vastauksia tai tosiaan sosiaalisen median keskustelua. Kiinnostuitko? Ota yhteyttä niin mietitään, miten voisimme olla avuksi!