Johtaja, kuunteletko organisaatiotasi?

Inhimillinen ja tuloksekas johtaminen edellyttää ihmisten kuuntelemista ja kuultujen asioiden huomiointia siinä, mitä päätöksiä tehdään ja miten ne toteutetaan. Tämä edellyttää taas tunteiden ja ajatusten ymmärtämistä – ja organisaatiossa ne paljastuvat parhaiten työntekijöiden omin sanoin antamien palautteiden kautta.

Janne Korpi 4.11.2024 4 min lukuaika

Henkilöstön kuunteleminen ja sen pohjalta toimiminen auttaa rakentamaan työyhteisön, jossa ihmiset voivat vaikuttaa, asiakkaat saavat sen mitä tarvitsevat ja liiketoiminta voi hyvin. On tärkeää tunnistaa yhteisesti jaetut näkemykset, merkitykselliset tunteet ja keskeiset kehitysteemat. Erilaiset henkilöstötutkimukset ja erityisesti niiden avoimet kysymykset tarjoavat tähän erinomaisen mahdollisuuden. Objektiivinen analyysi ei kuitenkaan ole ihan helppoa, ainakaan perinteisin konstein. 

Avoimen palautteen analyysin haasteet 

Suurten avointen vastausmassojen käsittely on aikaa vievää, ja erityisen haasteellista löytää ja nostaa esiin se liiketoiminnan kannalta olennainen punainen lanka. Tärkeimmät ongelmat lienevät seuraavat: 

  • Näkemykset eroavat eri puolilla laajaa organisaatiota – oli kyse sitten organisaation osista, työnkuvasta, esihenkilöroolista tai työsuhteen pituudesta. Näiden erojen luotettava hahmottaminen on vaikeaa, aikaa vievää ja osin ihmisvoimin mahdotontakin  
  • Huomio saattaa helposti liittyä voimakkaisiin mielipiteisiin, ja tärkeät asiat voivat hukkua muutaman kovan äänen taakse 
  • Muutokset ajan myötä jäävät helposti havaitsematta, varsinkin mikäli ne ovat hienovaraisia tai liittyvät tapaan millä asioista puhutaan 
  • Se, kuinka tiiviisti erilaiset tärkeät liittyvät toisiinsa jää helposti huomiotta – oli sitten kyse vaikkapa resurssoinnin ja asiakaspalvelun tai esihenkilötyöskentelyn ja työhyvinvoinnin kytköksistä 
  • Näkemysten merkitys esimerkiksi myynnin, kehnon asiakaspalautteen tai henkilöstön irtisanoutumisten kannalta jää yleensä ymmärtämättä. 

Ongelmaan löytyy kuitenkin ratkaisu, joka on sekä helppo, että kustannustehokas: tarkoitukseen räätälöity ja käytössä koeteltu tekoälysovellus. 

Inhimillistä, tehokasta johtamista laadullista tietoa systemaattisesti hyödyntäen  

Organisaation muutosta ei voi johtaa, ellei organisaatiossa olevia ilmiöitä ymmärrä – ja ilmiöitä taas ei ymmärrä, ellei ihmisiä kuuntele. Kuunteleminen puolestaan vaatii, että työntekijät saavat avoimesti kertoa mitä mieltä ovat. Asia on siis aito johtamisen ja työhyvinvoinnin ongelma, ja koskettaa koko liiketoimintaa. 

Mielipiteiden laaja, tarkka, seikkaperäinen ja luotettava analyysi on kuitenkin mahdollista tekoälyn avulla. Tarkoitukseen kehitetty tekoäly tunnistaa teemat ja niiden kytkökset, sekä erot erityyppisten työntekijöiden välillä. Näiden havaintojen kautta organisaation johto saa objektiivisen ja kattavan kuvan, joka huomioi organisaation elämän ja yksilöiden tarpeet ja tiedon siitä, mitkä asiat ovat oikeasti tärkeitä eri yksiköissä ja tiimeissä. Päätökset voidaan tehdä huomioimalla koko organisaation todelliset tarpeet ja näkökulmat. 

Johtaminen edellyttää kuuntelemista ja tuen antamista tarpeiden mukaan 

Syvällisesti analysoitu palaute tarjoaa vankan pohjan aidosti inhimilliselle johtamiselle. Johto voi perustaa päätöksensä faktoihin ja reagoida herkemmin muutospaineisiin – ja siten myös ennakoida tarpeita työntekijöiden hyvinvoinnin, organisaatiokulttuurin ja strategian kehittämiseksi. Avoimen kommentoinnin analyysillä voidaan myös seurata, miten tehdyt toimenpiteet vaikuttavat ajan kuluessa. Inhimillinen analyysi ja tehokas johtaminen kohtaavat, kun teknologia auttaa pitämään katseen olennaisessa ja vahvistamaan työntekijöiden äänen vaikutusta. 

On yrityksen, henkilöstön ja asiakkaiden etu, että henkilöstön ääni tulee kuulluksi – inhimillisesti ja tehokkaasti.