Podcast asiakasymmärryksen merkityksestä B2B liiketoiminnassa

nSightin Anna oli vieraana B2B-markkinointiin keskittyvässä Kuninkuuslaji-podcastissa, jota isännöi ohjelmistoyhtiö Siilin markkinointi- ja viestintäjohtaja Valtteri Taube. Podi on hänelle harrastus, joka sai alkunsa huomiosta, ettei B2B markkinoinnista ole juuri tehty oppaita tai sisältöjä suomeksi. Hänen mielestään B2B-markkinointi on kuitenkin markkinoinnin 50 km hiihto, Tour de France tai 10-ottelu – todellinen kuninkuuslaji ja ansaitsisi siksi myös enemmän huomiota. Podcastin tarkoituksena on haastatella B2B-markkinoinnin asiantuntijoita ja koota yhteen mielenkiintoisia oppeja aiheen tiimoilta.

Anna Sirkiä 19.9.2024 3 min lukuaika

Anna oli podin kolmas vieras ja jaksossa keskityttiin nimenomaan asiakasymmärryksen merkitykseen ja sen hyödyntämiseen B2B-kontekstissa. Aiemmissa jaksoissa on keskusteltu brändien johtamisesta henkilöstöyhtiö Eezy Oyj:n markkinointi- ja viestintäjohtajan Marleena Baskin kanssa sekä myynnin ja markkinoinnin yhteistyöstä finanssialan ohjelmistoratkaisuja kehittävän Evitec Solutionsin CRO:n Petri Syvänteen kanssa.

Keskustelun keskeiset teemat:

  1. Asiakasymmärryksen strateginen merkitys: Anna lavensi teeman pelkästä asiakasymmärryksestä asiakas- ja markkinaymmärrykseen ja korosti puheessaan sen merkitystä koko yrityksen kannalta. Keskustelussa painottui, että asiakasymmärrys ei ole vain yksittäinen tutkimus tai NPS-luku, vaan jatkuva prosessi, joka tulisi integroida koko organisaation toimintaan. Parhaimmillaan hyvä kokonaiskuva ja ymmärrys tuo arvoa sekä strategisella että operatiivisella tasolla, tehden päätöksenteosta yksinkertaisesti parempaa. Yrityksiä kannustettiin miettimään, mitä asiakaskeskeisyys todella tarkoittaa heidän kontekstissaan ja miten se näkyy eri toiminnoissa.
  2. Roolitus. Asiakasymmärryksen luomisen yhteydessä podissa puhuttiin myös rooleista ja vastuista. Anna korosti, ettei sen tulisi olla vain yhden toiminnon vastuulla, saati yksittäisten ihmisten mielenkiinnon varassa, vaan parhaassa tapauksessa asiakasymmärrystä sekä luodaan että hyödynnetään systemaattisesti eri toiminnoissa, jolloin siitä tulee osa prosesseja ja päätöksentekoa, jopa aidosti kulttuurillinen tekijä
  3. B2B-asiakasymmärryksen erityispiirteet: Keskustelussa nousi esiin myös asiakasymmärryksen kerryttämiseen liittyvät erityispiirteet B2B-yritysten keskuudessa, esim. päätöksentekijöiden moninaisuuden näkökulmasta. Anna korosti myös laadullisen tutkimuksen arvoa tiedon ymmärryksen lähteenä.
  4. Konkreettinen hyöty ja esimerkit: Keskustelussa nostettiin esiin myös konkreettisia esimerkkejä minkälaista liiketoiminnallista hyötyä asiakasymmärrys voi tuoda
  5. Käytännön vinkit: Jaksossa tarjottiin myös vinkkejä, mm. miten asiakasymmärryksen merkitystä voi sisäisesti argumentoida tai miten yritykset voivat aloittaa asiakasymmärryksen kerryttämisen pienelläkin budjetilla

Kuuntele koko keskustelu ja syvenny aiheeseen tarkemmin Youtubessa. Löydät sen Kuninkuuslaji-nimellä myös Spotifysta.