Jo 3 vuotta oleellisen asialla
nSight sai alkunsa kolme vuotta sitten siitä ajatuksesta, että tutkimusta voi tehdä perinteistä tapaa paremmin - asiakaslähtöisemmin ja enemmän arvoa tuottaen. Tutkimukset tuntuivat jäävän liian etäälle liiketoiminnasta ja sen tavoitteista, jolloin hyöty ja tulosten hyödynnettävyys eivät olleet riittävällä tasolla. Halusimme muuttaa juuri tämän, tuoda pöytään enemmän! Päätin näin synttäreiden kunniaksi kuvata matkaa, jonka olemme tehneet ja nostaa esiin muutamia oppeja sen varrelta.
Meille on alusta alkaen ollut keskeistä tuottaa tiedon sijasta arvoa. Autamme asiakkaita tunnistamaan alati kasvavan tietotulvan seasta oleellisen, luomaan siitä aitoa ymmärrystä ja viemään ymmärryksen päätöksiksi ja käytännön toimenpiteiksi. Kolme vuotta sitten linjasimme olla “oleellisen asialla”. Kun ymmärtää oleellisen, on helpompaa tehdä parempia päätöksiä.
Kasvua kriisien keskellä
Kolmeen vuoteen mahtuu todella paljon. Toimintaympäristö ei totisesti ole ollut kaikkein helpoin. Aloitimme koronan keskellä ja kaikki tapaamiset toteutettiin etänä. Se energia mitä ihmisten tapaamisesta kasvotusten saa, ei ihan helposti toteudu linjoilla. Muistan yhä, kuinka ihanalta tuntuikaan päästä ensimmäistä kertaa asiakkaiden kanssa samaan huoneeseen. Olla yhdessä, ilman ruutua.
Kriisitilanne ei kuitenkaan helpottanut. 2022 alkoi Ukrainan sota, josta seurasi aikamoinen epävarmuus, joka jatkuu yhä. nSightille oli etua siitä, että tiimi oli vielä pieni, vasta viiden hengen kokoinen ja kustannusrakennekin kevyt. Pienen on helpompi kasvaa. Kevät ei lopulta ollut lainkaan hullumpi ja ensimmäisenä kokonaisena tilikautena ylitimme maagisen 1M€ liikevaihtorajan! Siitä olimme kaikki – ja olemme yhä, todella ylpeitä!
Oppi 1: Tunnista asiakkaille relevantti tarve ja ratkaise se. Ja kerro siitä kiinnostavalla tavalla mahdollisimman monelle.
Kasvuinvestointeja taloussuhdannetta vastaan
Syksyllä 2022 iski energiakriisi ja voimistuva inflaatio. Taas hetken aikaa jännitettiin, että mitä markkinoilla tapahtuu. Päätimme investoida kasvuun ja rekrytoimme lisää työkavereita vahvistaaksemme tiimiä entisestään. Syksy ja vielä seuraava kevätkin menivät seitsemän hengen voimin jopa odotuksia paremmin.
Tämä syksy lienee lopulta ollut kaikkein vaikein. Moni asiakas joutui leikkaamaan tämän vuoden budjetteja ja se alkaa nyt tuntua, varsinkin kun ennusteet ensi vuodelle ovat aina vain synkempiä. Me emme kuitenkaan lannistu, päinvastoin! Asiakas- ja markkinaymmärryksen merkitys ei ole vähentynyt yhtään ja me olemme jatkaneet rekrytointeja.
Oppi 2: Keskity asiakkaisiin, erityisesti muutoksien keskellä.
Monipuolinen osaaminen mahdollistaa monipuolisen asiakaskunnan
Tiimissä on nyt yhdeksän asiantuntijaa. nSightista on kasvanut kolmessa vuodessa jo keskikokoinen tutkimusyritys. Onnistuneet rekrytoinnit ovatkin kaikkein suurin onnistuminen. Olemme luoneet tiimin, jossa on hyvin monipuolinen osaamisprofiili. Mukana on kokeneita tekijöitä, joista jokainen on tuonut kokonaisuuteen vähän jotain lisää. Useimmat ovat tehneet alalla töitä jo varsin pitkään, josta on ollut meille paljon etua – verkostoilla ja hyvällä maineella on pienessä Suomessa suuri merkitys.
Olen todella iloinen siitä, että koko nSightin tiimi on myös päässyt käyttämään osaamistaan laajasti. Tarkistin viimeisimmät luvut: kuluneen kolmen vuoden aikana nSight on tehnyt töitä 90 eri yrityksen kanssa. Aivan huikea määrä! Ja mikä parasta, yhteistyötä on tehty 242 projektin puitteissa – asiakkaat siis tyypillisesti palaavat. Tämä on mielestäni paras mahdollinen asiakastyytyväisyyden mittari. Näistä luvuista voimme olla todella ylpeitä. Ja kiitos kuuluu tietysti asiakkaille!
Oppi 3: Ole aktiivinen ja kiinnostunut asiakkaiden liiketoiminnasta. Pidä yhteyttä myös ilman myyntiagendaa.
nSightin sydän on ihmiset
Mihin tuo mittava asiakasrosteri sitten perustuu, mikä tekee meistä erilaisen ja kiinnostavan kumppanin? Kyse on siitä, mitä alun perin päätimme tehdä – tuottaa arvoa. Haluamme ymmärtää liiketoiminnan todellisen tarpeet, keskeiset kysymykset ja päätökset, joita tutkimustiedon pohjalta tullaan tekemään. Toisinaan se tarkoittaa sitä, että emme toteuta minkäänlaista tutkimusta vaan keskitymme tekemään havaintoja olemassa olevasta tiedosta ja auttamaan asiakkaita sen valossa eteenpäin.
nSight on siis yhdistelmä monipuolista kokemusta, liiketoimintaymmärrystä ja syvällistä tutkimusosaamista. Pystymme yhdistämään erilaisia tutkimusmenetelmiä, edistyneitä analyysimalleja ja osaajaprofiileja, varmistaen aina parhaan yhdistelmän asiakkaan tarpeen näkökulmasta. Asiakastyytyväisyyden tärkein veturi on kuitenkin kokenut, osaava ja hyvinvoiva tiimi. Uskomme, että hyvinvointi, tasapaino ja työn ilo näkyy myös asiakkaillemme ja ovat iso osa hyvää asiakaskokemusta ja niihin kannattaa panostaa. Uskallan siksi luvata, että kanssamme on kiva tehdä töitä!
Oppi 4: Asiantuntijaorganisaatio ei ole mitään ilman asiantuntijoita. Tiimi ja sen hyvinvointi on ihan oikeasti kaikki kaikessa <3
Muutos jatkuu, oleellisen merkitys pysyy
Merkkipäivien yhteydessä on usein tapana reflektoida myös tulevaa. Maailma on sellaisessa myllerryksessä, että selkeiden tulevaisuuskuvien muodostaminen on yhä vaikeampaa. Tulevaisuuteen kannattaa kuitenkin suhtautua optimistisesti. nSightin tavoitteena on jatkaa kasvua, palvella asiakkaita aina vaan monipuolisemmin, pitäen samalla huolta tiimin hyvinvoinnista.
Ennen kaikkea haluamme pitää kiinni siitä, että olemme koko ajan oleellisen asialla. Tehdä hyvää työtä, jonka asiakkaat kokevat arvokkaaksi. Tehdä se tavalla, jossa ihmisillä, niin meillä kuin asiakkaillamme on hyvä olla. Haluamme jatkossakin olla se kumppani, jonka luokse asiakkaat palaavat.
Oppi 5: Tyytyväiset asiakkaat ovat parasta myyntiä.
Kiitos kaikille, jotka ovat olleet osa tätä matkaa! Toivottavasti pääsemme syventämään yhteistyötä entistään ja luomaan lisää arvokasta ymmärrystä tästä alati muuttuvasta markkinasta. Jos nSight on sen sijaan sinulle uusi tuttavuus, niin rohkaisen sinua antamaan meille mahdollisuuden näyttää osaamistamme! Voit lukea lisää töistämme referenssisivuilta, sieltä löydät myös asiakkaidemme kommentteja yhteistyöstä. Ne ovat mielestäni ihanaa luettavaa.
Pidetään yhteyttä,
Anna